Letterlijk shit

20 juli 2015 - Sebeta, Ethiopië

Vanochtend half 7 stond Theunis Sjoerd in onze kamer ons wakker te schreeuwen. Deze keer was het ontbijt best heftig; brood met gekruid vlees. Hier heb ik maar heel weinig van gehad, net zoals de anderen. De helft van wat er lag was maar op. De kok voelde haar een beetje schuldig... Na het ontbijt hadden we onze eerste keer GMG. We hebben met ons groepje een gesprek gehad over het geloof. Hierna hebben we nog even kunnen chillen en spelletjes kunnen doen. Eindelijk was het tijd om de bouw te starten. Dit begon in het klaslokaal wat eerder al gebouwd was door World Servants in 2012. Laura en ik gingen in een rij van banken zitten. In de rest van het gebouw zaten allemaal al andere mensen van de lokale bevolking. Ineens kwam er een groep kinderen naast ons zitten. Ze zaten ons aan te staren en allemaal keken ze naar onze getapete schoenen. Onze zolen lieten namelijk los... Dat krijg je als je schoenen van marktplaats koopt #leermomentje. Tijdens deze bijeenkomst werd er van alles over de bouw uitgelegd en ook waarom we hier zijn. Er kwam wat onenigheid tussen de lokale bevolking. Gelukkig loste onze hoofdleider Hans dit op. De bouw kon beginnen. Vol goede moed begon iedereen stenen te sjouwen. Het was best zwaar om die stenen te sjouwen in de brandende zon, maar ik hield goeie moed en maakte hier en daar grapjes om maar niet aan de hitte en de zware stenen te denken. Vaak even een pauze tussendoor; even een slokje water. We gingen door tot half 4, want toen begon het te regenen. Kibrom vertelde dat het altijd rond die tijd begint met regenen. Tot aan etenstijd heb ik lekker voor mezelf in het dagboekje geschreven. Na het eten werd er door de staf verteld dat we de komende dagen een uur eerder uit bed moeten... Half 6 dus, VRE-SE-LIJK! Eerst dacht iedereen dat het een grapje zou zijn, maar het is toch echt waar. Morgen gelukkig nog niet, maar woensdag. Vet vroeg naar bed dan waarschijnlijk... We moeten dan een ander ritme krijgen, maar dat komt vast wel goed. Alleen wel ffe balen natuurlijk.

Na deze teleurstellende mededeling gingen we weerwolven en ik koos ervoor om het spel te leiden. Mijn leerdoel is namelijk om het niet meer eng te vinden om voor een groep te staan door me er aan bloot te stellen. Na weerwolven een heerlijk dom gesprek gehad met Laura en Alicia over ongesteldheid hahaha. Hoe vreselijk dit wel niet is, etc. Ytsje voegde zich later ook nog bij dit gesprek.

Alicia en ik waren op een gegeven moment best moe dus we besloten ons klaar te maken om naar bed te gaan. Ik zei tegen Alicia dat ik nog moest poepen. Alicia moest ook dus we gingen samen kakken. Geweldige gesprekken op de wc, maar ook best beschamend. Toen Alicia uit de wc kwam (zij was als eerste klaar), stond Rients ineens daar. 'Shit heb je alles gehoord?!', zeiden we. Letterlijk shit... haha. Na dit hilarische moment was het bedtijd.